Som konsument är du alltid den svagare parten i en konflikt mellan dig och säljaren. Därför finns det en massa rättigheter som ska underlätta för dig, men även skyldigheter som du måste följa. Det är detta som kallas för konsumenträtt.

Varje dag handlar flera 100.000-tals människor runt om i Sverige på olika affärer och butiker. Väldigt ofta går affären väldigt snabbt och smidigt till, men ibland blir det inte som man tänkt sig. Du som läser detta inlägget har säkert någon gång i ditt liv velat lämna tillbaka en vara, fått varan du beställde för sent eller upptäckt ett fel på den nyinköpta varan. Vad händer då? Vid sådana tillfällen är det därför bra att hålla koll på dina rättigheter, samt dina skyldigheter.

Företagen väljer själva om de vill ha bytesrätt och öppet köp eftersom det inte finns någon lag som säger att köparen har rätt till det. Hos de butiker där de erbjuder öppet köp och bytesrätt är det bara att gå tillbaka till affären och ordna din situation. Dock måste butiken vara tydlig med att säga vad som gäller, alltså om det är bytesrätt, öppet köp eller ingetdera, och skriva det på exempelvis kvittot. Ibland kan vissa affärer med bytesrätt erbjuda ett tillgodokvitto istället för att du på direkten byter varan. Då får du handla för summan pengar den tidigare varan kostat, fast vid ett senare tillfälle.

 

Ångerrätt

När man handlat en vara på nätet eller utanför företagets affärslokal ser det lite annorlunda ut. Då pratar man om ångerrätt istället för öppet köp, men betydelsen är densamma: du får lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka. Ångerrätten gäller i 14 dagar från den dag du fått hem varan och säljaren är skyldig att berätta för dig om ångerrätten. Denna tid du har på dig att lämna tillbaka varan kallas för “ångerfrist”. Om du köper en tjänst börjar ångerfristen gälla den dagen du skrivit på avtalet. Det finns dock några undantag på när ångerrätten inte gäller, exempel på detta är specialtillverkade produkter eller en köpt resa.

 

Reklamation

Däremot har du alltid rätt till att reklamera varan. Att reklamera varan gör man om den är något fel på. I vissa fall kan det till och med räknas som ett fel på varan om du inte får med anvisningar om hur man installerar, monterar eller använder varan etc.(bruksanvisning) eftersom det är en av dina rättigheter som konsument. Ibland kan det stå i butiker “Reavaror bytes ej!”, men det menas inte med att du inte får reklamera varan om den är fel på. Du har som konsument alltid rätt att reklamera varan i tre år, förutsatt att den varit fel på från början.

 

Garanti

Inom konsumenträtten finns det även något som kallas för garanti. Med det menas att om varan du har köpt går sönder under en förutbestämd tid får du en ny likadan vara. Dock är det inget krav på att det ska vara garanti på en vara, men det får ändå inte påverka inte dina rättigheter som konsumentköpslagen upprätthåller. Det spelar ingen roll om det är säljaren som satt garantin eller om det är tillverkaren, men säljaren måste ge dig en skriftlig framställning om vad garantin innehåller. Om din vara skulle gå sönder är dina rättigheter följande(ställ ej alla krav samtidigt):

 

  • Att du får en annan vara istället.
  • Att din vara lagas.
  • Att du får ett sänkt pris på varan.
  • Att köpet hävs, alltså att du lämnar tillbaka din vara och får dina pengar tillbaka istället.
  • Att få skadestånd.

 

Det enda gången garantin inte gäller är om säljaren lyckas bevisa att det inte var fel på varan när du köpte den. De försöker visa att du antingen inte brytt dig om de skötselanvisningar som finns, att du har använt varan på ett konstigt sätt eller att en olycka skett efter du köpt den.

Tänk på att alltid behålla kvitto om du handlar i butik eller bekräftelsen av ditt köp om du handlar på nätet, det är även din skyldighet. För att få lämna tillbaka eller för att reklamera din vara behöver du ditt kvitto. Säljaren ska också godta att du visar kontoutdrag etc. om du tappat bort kvittot. Vid vissa lägen kan det vara nödvändigt att göra kopior av olika viktiga papper eller mail, t.ex bestridanden vid felaktiga fakturor om fallet tillslut tas upp i domstol eller om du bara vill att en konsumentvägledare i din kommun ska hjälpa dig.

Om du behöver guidning och rådgivning när det gäller konsumenträtt skulle vi på Cashkollen rekommendera att ni vänder er till “Hallå konsument” eller till din kommuns konsumentvägledning.

 

Källor:

www.konsumentverket.se

www.hallakonsument.se